Mesti Baca!!!

Mesti Baca!!!
" Sedarilah posisi dan fungsimu dalam sejarah, dan laksanakanlah tugas suci ini dengan pengertian, keyakinan dan kesabaran. " (Imam Hasan Al-Banna)

Monday, February 13, 2012

Pilihan Kursus 4: Bioteknologi

Syafiq Asnawi Zainal Abidin
Bachelor of Biotechnology (Hons)
Monash University, Clayton Campus, Australia
Penjelasan Kursus:
Course yang saya ambil ialah Bachelor of Biotechnology with honours. Basically biotechnology seperti yang kita tahu ialah gabungan antara Biology dan Technology. So then secara tidak langsung segala yang berkaitan dengan sains Biology hendaklah dikuasai. Manakala, yang part technology tu more or less, subjek Fizik amatlah membantu sekiranya anda ingin lebih menguasai bidang ini.
Namun, tidak menjadi kemestian untuk mengambil subjek Fizik, berdasarlan requirement universiti saya, Fizik tu tidak menjadi kewajipan tapi membantu. Tapi yang penting ialah penguasaan Bahasa Inggeris yang memuaskan. Biotech dgn kata lain, teknologi berasaskan Biology (melibatkan benda-benda hidup) yang secara lazimnya melibatkan kejuruteraan genetik dan kultur tisu.
Cabaran:
Cabaran utama dalam course ini ialah memerlukan kerajinan kerana ia merupakan subjek yang memerlukan banyak proses pembacaan dan pemahaman secara mendalam. Jangan lupa, ingatan juga perlu kuat untuk menghafal.
Based on my university experience, tahun pertama unit-unit subjek yang diambil ialah basic subject seperti Chemistry, Biology, Statistical Method for Science (yep..maths!, it will haunt you forever..haha) dan Biotechnology (a special unit for biotech students at Monash Uni), and some other elective unit.
Just an extra info, i took Bioethics and Biological Engineering as my electives. For uni, elective unit is a free unit, which means you can take watever unit you want as long as you meet the requirement and pre-requisites. I took those two electives unit as I think that two subject will help me with my Biotechnology course. So, choose something that would help you in the future!
Peluang Kerja:
Peluang kerja untuk mereka yang mengambil course ini sangat banyak dan demanding di Malaysia buat masa sekarang. The Institute of Agricultural Biotechnology located in Serdang, Selangor; The Malaysian Genome Institute located National University of Malaysia (Universiti Kebangsaan Malaysia), Bangi, Selangor; The National Pharmaceutical and Nutraceutical Institute located within the Science University of Malaysia (Universiti Sains Malaysia) in Pulau Pinang.
Tempat-tempat ini merupakan antara tempat yang berasaskan Biotechnology dan kemungkinan banyak lagi di Malaysia. Biotech di Malaysia adalah baru dan kepakaran dan tenaga dalam bidang ini adalah sangat-sangat diperlukan. Insyallah, rezeki dan peluang pekerjaan ada di mana-mana.
Saya sendiri di Monash Uni, telah pun meng-”specialized” kan course biotechnology saya kepada Medical Biotechnology, maka peluang pekerjaan mungkin di dalam bidang stem cell researching, embryonic stem cell, biotech based medicine (plant based mostly) and some other more. At Monash Uni, there are some other specialized unit for biotech, Plants and Animal Biotech, Microbiology Biotech, Biochemistry Biotech.
Subjek SPM yang perlu dikuasai:
Secara tidak langsung, subjek yang perlu dikuasai semasa SPM ialah Biology, Chemistry dan Bahasa Inggeris. Tak dilupakan Mathematics dan sebaik-baiknya mantapkan subjek Fizik. Fizik akan membantu anda menguasai banyak subjek. Dengan kata mudah, kuasai ilmu sains untuk menjadi ahli biotech yang disegani.
Jika ada apa-apa persoalan mengenai course Bioteknologi, bolehlah email saya: asnawi09[at]yahoo[dot]com. Saya sedia membantu anda.

15 comments:

nfms said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

salam , saya merupakan pelajar lepasan SPM 2013 . alhamdulillah saya mendapat 9A . saya bersekolah di MRSM Taiping . saya seperti meminati bidang biotech ini . tetapi cousin saya di rusia tak menggalakkan saya ambil bidang tersebut . katanya susah nak cari pekerjaan nanti . boleh saudara tolong jelaskan pathway bidang ni ? terima kasih .

Unknown said...

as-salam...
biotek kan bnyk cbang... saya tertarik dgn biotek pertanian sbb ada relation dgn tumbuhan... um then.. ckp pasal fizik... ianya still ada ke dalam bidang biotek pertanian nie? saya harap admin boleh tolong jelaskan pasal ni.. terima kasih...

Unknown said...

nice info, emg lg nyari2 ttg biotek ni,
mkasih y

also visit my site :
ivanluber.student.ipb.ac.id

qaira said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalammualaikum.. Nk mohon bidang biotech result spm kne mcm Mana?

Unknown said...

assalamualaikum.kalau nak mohon bidang biotech bleh mohon pakai result spm ke?

Unknown said...

SORRY,SAYA NAK TANYA.....SELEPAS SAYA BELAJAR DI METRIKS....KENA AMBIK APA....SAINS HAYAT //SAINS FIZIKAL

Unknown said...

PLISSSSS.....JAWAB...

Unknown said...

PLISSSSS.....JAWAB...

Unknown said...

utk pelajar lepasan spm klau nak amik bidang ni kena dari aliran sain tulen ke ?

ariana fadzlina said...

Nope..tak semestinya from sains tulen.. my classmate also from aliran sastera and she did well in her diploma in biotech, no repeat .. but the most important thing u need to be struggle and hardwork doing exercises, reading notes slides, in sha Allah.. u will pass it . Now , we are having our practical to finish our diploma officially.. :)

Unknown said...

maths dia mendalam ke?

Unknown said...

math dia mendalam ke, means calculus smua tu ade ka?. nk lari dri yg tu ja. hahahhhahha

ariana fadzlina said...

ada applied calculus, depends on university. mcm saya dkat UMP Gambang Campus, Faculty of Industrial Science and Technology (FIST), ada applied calculus, applied statistics, programming, kalau nak tahu course structure Biotech FIST, boleh email saya di nurulfadzlina1096@gmail.com , saya lepasan Diploma Bioteknologi , Politeknik Nilai NSembilan and currently tengah Final year dkt UMP. Same courses also, Bach(Hons) Applied science of Industrial Biotechnology .

Post a Comment