Mesti Baca!!!

Mesti Baca!!!
" Sedarilah posisi dan fungsimu dalam sejarah, dan laksanakanlah tugas suci ini dengan pengertian, keyakinan dan kesabaran. " (Imam Hasan Al-Banna)

Monday, February 13, 2012

Pilihan Kursus 3: Farmasi

Nor Nadiah binti Mohd Zain
Bachelor of Pharmacy
Curtin University of Technology, Australia
Biasanya, peranan seorang ahli farmasi bukan setakat memberi preskripsi dan ubat-ubat kepada pesakit malah lebih dari itu. Sebaliknya, seorang ahli farmasi sebenarnya perlu mengetahui hampir segala hal seperti seorang doktor. Sebagai contoh, bagaimana untuk memberikan nasihat kepada pesakit tentang cara menggunakan ubat, kesan-kesan sampingan dan harus tahu tentang penyakit dan lain-lain.
Penjelasan Kursus:
Kursus farmasi biasanya mengambil masa selama 4 tahun. Ini tak termasuk dengan pengajian asas / pra-U / matrikulasi. Perlu diingatkan bahawa tempoh program pra-U mungkin berbeza. Sebagai contoh: matrikulasi selama 1 tahun, South Australian Matriculation (SAM) 1 tahun setengah dan A Level 2 tahun.
Pelajar-pelajar yang mendaftar kursus farmasi ni perlu menjalani praktikal yang bergantung kepada polisi universiti. Di universiti saya, praktikal biasanya dibuat di hospital atau farmasi komuniti semasa tahun keempat dan setiap universiti mungkin dibuat semasa tahun ketiga atau keempat. Bergantung kepada universiti.
Berdasarkan pengalaman saya, saya boleh katakan kursus farmasi sangat menarik. Semester 1 ialah masa untuk menyegarkan fikiran dengan pengetahuan-pengetahuan asas. Ada subjek – anatomy, basic chemistry equation dan sebagainya bergantung kepada universiti. Semester 2, masa untuk menggunakan pengetahuan asas tersebut untuk kes-kes tertentu.
Bila masuk tahun kedua, pelajar-pelajar Farmasi akan didedahkan dengan pelbagai macam jenis ubat untuk diingat, virus dan bakteria untuk dibezakan dan ingat, graf-graf untuk difahami dan dianalisis. Kebanyakan pelajar setuju jika dikatakan bahawa tahun kedua ialah saat-saat genting dan paling susah. Selain belajar melalui teori, pelajar juga akan didedahkan dengan compounding practices – masa ni dapat peluang untuk buat simple drug macam lotion, ointment, cream, panadol dan sebagainya.
Cabaran:
Seperti mereka mengambil kursus perubatan, kursus farmasi ni memaksa anda untuk memiliki ‘memori-berasaskan-komputer’. Kita kena ingat dan hafal banyak benda. Nama dan jenis ubat, fungsi ubat dan jangka masanya, dos-dos untuk dewasa dan kanak-kanak. Walau apapun, pemahaman sama penting dengan mengingat.
Kalau setakat hafal tapi kita tak tahu bagaimana, bila dan kenapa ubat tu digunakan pun tak guna juga. Jadi kesabaran tu sangat penting dan plan timetable dengan baik.
Peluang kerja:
Untuk pelajar yang dapat tajaan JPA, anda perlu berkhidmat dalam sektor kerajaan minimum 4 tahun dan maksimum 6 tahun. Sila rujuk surat perjanjian anda dengan penaja. Sekarang ni, Malaysia kekurangan ahli farmasi, jadi peluang pekerjaan sangat tinggi. Kalau nak cepat dapat kerja, saya nasihatkan anda lapor diri awal dengan pihak JPA dan SPA bila tamat belajar dan jangan memilih sangat.
Jika anda belajar di luar negara, perlu diingatkan bahawa farmasi di Malaysia tak sama seperti di luar negara. Cabaran mungkin berbeza. Jadi cuba sesuaikan diri walau di mana sekalipun anda dihantar untuk berkhidmat. Kalau anda tak berminat untuk berkerja di hospital dan farmasi bila tamat bound dengan kerajaan, anda boleh terokai dunia perniagaan dengan membuka farmasi sendiri. Selain itu, anda juga boleh menjadi seorang pensyarah atau melibatkan diri dengan industri farmasi.
Subjek SPM yang perlu dikuasai:
Untuk bakal calon atau pelajar lepasan SPM, English, Biology and Chemistry penting di masa hadapan. Tapi bukan nak kata Add Math, Physics dan Maths tak penting. Penting juga. Anda masih perlu tahu asas pengiraan dan algebra tapi Bio, Chem dan English adalah yang dominan.
Lagi satu, anda kena dapat keputusan yang cemerlang untuk 6 subjek tersebut. Seboleh-bolehnya A1. Tapi A2 pun masih diterima. Ini penting kalau nak apply scholarship JPA. Tapi jangan takut nak apply kalau dapat B pun. Ini kerana keputusan temuduga bukan berdasarkan kepada result anda semata-mata tapi juga personaliti dan tahap keyakinan anda. Kedua-duanya penting untuk anda survive di luar sana.
Nasihat saya untuk semua pelajar. Jangan rendah diri dan rasa semua pelajar sekolah berasrama penuh je boleh dapat biasiswa. Tak sama sekali. Semua pelajar adalah sama. Apa yang membezakan ialah siapa diri anda sebenarnya. Dunia ni sebenarnya lebih besar dari apa yang anda rasa. Fikir-fikirkanlah kata-kata saya ni.

24 comments:

TyraH said...

thanks for sharing.. =)

CintaKhalifah said...

wc awak! ^^

Unknown said...

Salam akak, sekarang saya baru habis SPM. Saya memang berminat sangat kursus farmasi ni. Macam mana kalau saya ambil A-Levels/IB? (Ni untuk qualification and study overseas)Untuk A-Levels berapa A mesti ada? For IB how many points? Kalau dapat biasiswa MARA macam mana pulak?

CintaKhalifah said...

wassalam. bagus tu. yg penting sekali mesti minat tapi kene tengok result juga la. kalu adik betul2 kuat2,adik boleh je nak amik Alevel/IB. sebab /a level/IB ni dalam dua tahun gak,lepas tu baru sambung oversea. kalau tak lepas point dye,bazir je 2 tahun tu. tapi jangan bimbang ramai je yang lepas. sumenye bergantung pada adik utk buat keputusan. pasal points tu, ade tertulis kat buku panduan mara masa kita nak pilih kos. actually akak amik dntistry. entry atas ni dr website laen ^^

Unknown said...

salam,,,akak,,,em mencabar x dentistry nh?mcm mane die bljr ek?susah x?akak ambil dentist kat mane?sy spm 2012,tgh tggu result gak nih,,ermm sy keliru sgt2 nak ambil dentistry or pharmacist,,huhu,,erm dentist mmg wajib maen bedah2 jgk ker?sy takot la jgk skit bab2 uh,,takut jadi apa2 kan plak kat owg uh,,hehe tkot kne saman plak kkg,,hehe,,erm mane akak rase lagi bagos,,hehehe,,mintak bantuan pakar,,hihi,,tenkiu akak ;)

asmaa agus said...

Salam kak. boleh tanya? kalau nak further study oversea dalam bidang farmasi ni melalui tajaan JPA. jpa akan sediakan U untuk saya atau saya kena cari U tersebut dulu baru apply scholar? terima kasih :)

CLAUDIA ROFINA DAVID said...
This comment has been removed by the author.
Teena Tna said...

Assalam kak, saya pun pelajar farmasi juga, sekarang sedang praktikal di hospital, tapi baru diploma, lepas ni nak sambung degree, memang mencabar menjadi seorang ahli farmasi. Setuju dgn akak, kena jadi otak kmputer.

Unknown said...

Salam,,kak klau nk jdi ahli farmasi ni kene ad bio,fizik,kimia ke?sbb sy bkn pljr aliran sains..blh ke brcita2 nk nk jd ahli frmasi kak??

Unknown said...

URGENTLY Registered Pharmacist Needed — Seluruh Malaysia
Candidate must possess at least a Degree in Pharmacy
Must be fully registered under Lembaga Farmasi malaysia
Must be a Malaysia Citizen
Willing to operate a Pharmaceutical counter in a franchise retail outlet (Lembah Klang)
Skills – retailing and advisory skills
Remuneration & Others:
Package includes monthly salary/allowance base on experience RM5000 - RM8000
Profit/Commission sharing 50/50
Flexible working schedule
No oncall
Email your inquiry to alib.ilham@gmail.com for more information. or Call me at 0196847918(En. Alib)

Unknown said...

Salam akak,saya merupakan pelajar diploma sains dan ingin mengambil course pharmacy bg peringkat degree.Is it compulsary for me to take international baccalaureate or A-level if I want to study abroad?

Nurul Suaidah said...

I lost my ambition 2 weeks ago but now i found the new one..thank so much.. :D

haziqahhaidan said...

assalamualaikum kak. saya pelajar lepasan spm. saya tengah pening fikir. klau nak jadi pharmacist ni mana lebih bagus amik matrikulasi atau diploma farmasi? mohon akak boleh bantu.

Unknown said...

Saya akan membuka franchise farmasi saya (mylife healtcare) di johor bahru. Dengan itu, pihak Kami daripada mylife healthcare mengalu-alukan kepada pihak tuan/puan dapat sertai barisan pekerja ahli-ahli farmasi kami.Kami memerlukan Ahli Farmasi full time. dan berkhidmat pada pelanggan cawangan kami di sekitar Johor bahru.Pengalaman dibidang farmaseutikal tidak diperlu, dan training akan diberi.hubungi sy -0137929725

CikSakura said...

Assalamualaikum..adakah bidang ini masih mempunyai peluang pekerjaan yang tinggi? Susah tak eh kalau ambik biodang ni?

P ' SyaSya said...

assalamualaikum . hmmm . may i ask u . ada x pharmacist yg launch ubat ubatan made from 98% herbal maybe ? ke klau course farmasi ni fully bergantung kpd chemical substances ? hmmm . sory agakk pelik soalan ni . but ur respond i really need meyh .

AZNIAL RAHMAT said...

PERMANENT DOCTOR NEEDED - URGENT !!!

We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
Lady doctor
MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
Possess valid Annual Practicing Certificate
Registered with Malaysia Medical Council
Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
Attended an Obstetric Life Saving Skill
Attended A Neonatal Resuscitation Program
Working hours negotiable with minimum on-call
Very attractive salary

Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

Clinic information:-

PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
NO. 12 JALAN SL 1/13
BANDAR SUNGAI LONG
43000 KAJANG
SELANGOR
TEL / FAX: 03-90114833

Unknown said...

Assalamualaikum saudari... saya ingin minta pendapat saudari.. saya menerima pnggilan temuduga dari unikl rcmp utk diploma farmasi pada 7/4/16 ni.. saya mohon saudari dpt memberikan saya sedikit tips dan contoh soalan2 yg brkemungkinan besar ditanya ketika temuduga nnti... harap saudari dpt menjawab soalan saya dgn kadar segera.. terima kasih
~nabihah

Unknown said...

Assalamualaikum saudari... saya ingin minta pendapat saudari.. saya menerima pnggilan temuduga dari unikl rcmp utk diploma farmasi pada 7/4/16 ni.. saya mohon saudari dpt memberikan saya sedikit tips dan contoh soalan2 yg brkemungkinan besar ditanya ketika temuduga nnti... harap saudari dpt menjawab soalan saya dgn kadar segera.. terima kasih
~nabihah

Unknown said...

As salam akak...saya student dip.pharmacy sem 3...tapi smpai skrg sya x hafal nama2 ubat...ade tips x?cara utk hafal ke?tq.

Unknown said...

Assalam....nk jadi dentist kena amik subjek apa...mcm mana nk cemerlang dlm sbjek tu...😢

Unknown said...

salam, sye bkn bljr bidang frmasi tp bila kerja..sye dpt twran kerja farmasi & telah bekerja. .adakah farmasi ini bidang yg susah utk sye ?.ade x formula yg bule sye gunakan utk faham ubat2?

MITU MARIA said...

Berita baik!
Nama saya Mitu Maria, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberikan nasihat yang konkrit kepada semua yang mencari pinjaman untuk berhati-hati kerana internet penuh dengan penipu, beberapa bulan yang lalu saya memerlukan pinjaman, kerana kewangan saya Keadaan ini tidak baik dan saya terdesak, saya jatuh ke tangan peminjam palsu, dari Arab Saudi dan Singapura. Saya hampir mati, sehingga seorang kawan saya memberitahu saya seorang pemberi pinjaman yang sangat dipercayai bernama Ibu. Ivana, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman sebanyak RM85,000 dalam tempoh 48 jam dengan kadar faedah 2% dan mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

Saya menerima pinjaman saya dalam akaun bank saya selepas Puan Ivana Pedro memindahkan pinjaman saya, apabila saya menyemak baki akaun bank saya, saya mendapati jumlah yang saya memohon telah dikreditkan ke akaun bank saya

Oleh itu untuk kerja-kerja yang baik, Mrs.Ivana telah melakukan dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberitahu dan berkongsi kesaksian saya mengenai Puan Ivana, supaya rakyat Malaysia dan seluruh Asia boleh mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, sila hubungi Puan Ivana Pedro melalui e-mel: (ivanapedro85@gmail.com)

Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya (mitumaria47@gmail.com) dan Puan Kim Wani yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Ivana, dia juga menerima pinjaman daripada Puan Ivana Pedro. Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: (kimwani305@gmail.com) Sekarang, saya adalah pemilik bangga perniagaan yang baik dan besar. Semoga ALLAH terus memberkati Ibu Ivana untuk kerja yang baik dalam hidup saya dan keluarga saya.

Unknown said...

salam..nice blog ni..btw..sis nak share...ade tk sapa sapa yg minat nak mohon dip.pendidikan awal kanak-kanak under UPSI?bole wsp sis utk info 011-16930576..nak tye psl prgram fashion/nursing or farmasi pun bole ..tq

Post a Comment