Mesti Baca!!!

Mesti Baca!!!
" Sedarilah posisi dan fungsimu dalam sejarah, dan laksanakanlah tugas suci ini dengan pengertian, keyakinan dan kesabaran. " (Imam Hasan Al-Banna)

Wednesday, February 8, 2012

apa itu "MANZIL" ??



Assalamualaikum to all readers~
Keifik ya akhi wa ukhti? Moga korang semua sentiasa sihat dalam melaksanakan amanah sebagai khalifah Allah di muka bumi ni… ^^

“Manzil”??? hmm.. apa tu? X pernah dengar pon!

Hmm.. mesti korang nak tahu kan apa  itu “Manzil”.. oke lah,jom baca ni ~

   Rasulullah SAW membeir petunjuk kepada kita menghindari dari tipu helah ,hasad dengki, adu domba,  fitnah dan seumpamanya dari golongan yang sentiasa memusuhi orang2 yang berusaha dia  atas jalan agama. Di antaranya yang terkandung dalam risalah kecil iaitu “Manzil” yang merupakan himpunan pilihan ayat2 Al-Quran yang telah diajar oleh rasulullah SAW kepada para sahabat.

   “Manzil” ini merupakan ayat penyembuhan beberapa jenis penyakit zahir dan  batin serta pelindung dpd serangan sihir atau ilmu syaitan. Justeru itu “Manzil” ini mengandungi khasiat serta kebaikan bagi mereka yg beristiqamah serta tekun mengamalkannnya.

   Kaifiat menggunakan “Manzil” ini dengan cara pesakit itu membaca ayat2 tersebut ataupun orang lain membacakannya dan menghembus ke atas segelas air atau sebaldi air kemudian air itu diminum atau dimandikan kepada pesakit.

   Mudah-mudahan risalah manzil ini menjadi suatu amalan kita yg berterusan di sisi Allah SWT.  Akhirnya sama2lah kita memohon limpahan rahmat dan nikmatNya sentiasa mencucuri dalam kehidupan kita di dunia dan akhirat.

Jangan lupa beli buku “Manzil Resam Uthmani” yup.. X mahal pon, RM2-RM3 je..  I’Allah, mudah utk didapati di kedai2 buku berdekatan..huhu.. promote nih! Hehe

Sumber :  buku “Manzil Resam Uthmani”, terbitan Al-Hidayah Publications 

No comments:

Post a Comment