Mesti Baca!!!

Mesti Baca!!!
" Sedarilah posisi dan fungsimu dalam sejarah, dan laksanakanlah tugas suci ini dengan pengertian, keyakinan dan kesabaran. " (Imam Hasan Al-Banna)

Wednesday, February 3, 2016

Travelog #ibrahmisr Part 1 ( 13/1/2016 )



Ini cerita kami ber-enam. Dengan hadaf mencari wasilah mendekatkan diri pada Allah, mengutip semangat para anbia,sahabat-sahabat dan para solihin. Bumi kinanah pilihan destinasi kami.  Bermatlamatkan Allah, moga Allah redha perjalanan kami dan moga berbuah pahala. Beberapa meeting jaulah diadakan supaya setiap perjalanan kami lancar dan dimudahkan segala urusan nanti. Kita merancang. Allah juga merancang. Tapi yg Allah tetapkan itu yang terbaik. Thiqah billah!




Sebelum mula jaulah,memang sentiasa diingatkan jangan expect apa-apa,tapi expect je Allah in everything. Supaya apa je yang Allah takdirkan sepanjang jaulah, moga diterima dgn hati yang lapang dan terbuka.  Awal-awal perjalanan lagi, Allah bagi ujian. Amni dan ety tak dapat iqamah,polis taknak bagi surat pengampunan dan suruh mereka mintak kat polis di airport. Sepatutnya tak perlu bayar pun, tapi polis kat situ tetap suruh bayar. Beberapa JD melayang. Masa tu emosi diorang dah tak berapa nak stabil,marah dan geram bercampur. Tapi sangat masyaAllah, diorang tetap positif dan yang berlalu dibiarkan berlalu. Betapa Allah yg pegang hati, Allah salimkan hati diorang. J

Pukul  5 pagi bertolak ke mesir dari Jordan, perjalanan mengambil masa lebih kurang sejam lebih. Dan Alhamdulillah tiba di mesir dengan selamat. Sepatutnya hari pertama kami, tour guide akan datang ambil di airport dan terus ke bahnasa. Sbb Allah sayang, Dia uji lagi, kami tunggu tour guide untuk jemput kami di cairo airport selama 3 jam. Takde simcard mesir, wifi kat aiport pun takde, masa tu memang buntu tak tahu nak contact tour guide mcm mana. Allah hantarkn orang2 yang baik utk kami pinjam phone dan wifi. Call tak angkat dan whatsapp tak jawab. Sabar. Naik van untuk ke tempat penginapan kami di hayyu sabiq. Ingatkan macam van biasa, rupanya van kontot, memang tak muat untuk 6 orang, sekali ngan bagasi pulak tu.  Tapi sebab dah akidkan ngan pakcik tu so teruskan je. Ety terapung. Haha.

Hmm,ya Allah hari pertama pun dah macam2 ujian, tapi tak tahu masa tu kami mampu senyum dan gelak je. Rasa lucu.  Sangat rasa betapa Allah yang pegang hati, Allah lapangkan hati kami. Alhamdulillah. We believe, everything happen for a reason. No worries.Tapi lepas hari pertama tu, Alhamdulillah sangat Allah mudahkan trip kami dan Allah hantarkan ramai sangat orang2 baik, sangat2 baik,menyantuni kami tanpa syarat. Speechless sangat. Moga Allah balas jasa korang dengan syurga.

Jaulah kami ni jaulah akhawat. Ada 6 trip dari Jordan, kami trip yang pertama dan terlama,18 hari,hehe. PIC untuk trip kami namanya baizura,solehah,baik sangat, sabar ngan kerenah kami, terlekat dengan trend sweet2  akhawat Jordan. Heee maafkan kami bai, bawa anasir yang kurang sihat pulak. Haha. Pukul 10 lebih sampai di hayyu sabiq, rehat-rehat, qailulah. Lepas zohor kami menziarahi maqam2 para ulama. Sangat terkesan bila akhawat  mesir share doa ni

“ Ya Allah sampaikan salam kami kpd pemilik maqam ni,dan ketemukan kami di syurgaMU”
Rasa ja mcm tak layak tapi berharap :’)


Lepas tu kami shopping di khan khalili bazzar. Seronok sangat macam-macam ada kat sana. Antara tempat yang wajib datang kalau pergi mesir. Solat asar di masjid al-azhar. malam tu, kami ke City Star Mall, besar sangat-sangat. sangat-sangat. sampai sesat nak cari restoran  sushi. menu malam tu,sushi, sebab ety nak jumpa kawan yang dah lama terpisah,odahhh sekaligus nak makan makanan kegemaran dia. kita layankan aja heeee.





No comments:

Post a Comment