Mesti Baca!!!

Mesti Baca!!!
" Sedarilah posisi dan fungsimu dalam sejarah, dan laksanakanlah tugas suci ini dengan pengertian, keyakinan dan kesabaran. " (Imam Hasan Al-Banna)

Monday, December 3, 2012

Pesan Imam al-Ghazali

Assalamualaikum.. sollu ala nabiyy~

Bismillah.....Pesan Imam al-Ghazali :-

1)Apabila berjumpa kanak-kanak anggaplah mereka lebih mulia daripada kita kerana mereka belum dibebani dengan dosa..

2)Apabila berjumpa dengan orang tua, anggaplah mereka lebih mulia daripada kita kerana mereka lebih lama beribadah dari kita..


3)Apabila berjumpa orang Alim, anggaplah dia lebih mulia dari kita kerana banyaknya ilmu didadanya..

4)Apabila berjumpa orang jahil anggaplah mereka lebih mulia daripada kita kerana mereka melakukan dosa dalam kejahilan sedang kita melakukan dosa dalam keadaan mengetahui..

5)Apabila berjumpa orang jahat jangan anggap kita mulia sebaliknya berkata mungkin orang itu akan bertaubat pada masa tuanya sedangkan kita belum tahu bagaimana pengakhiran hidup kita...

6)Apabila berjumpa orang kafir katakan belum tentu dia akan kafir selama-lamanya


-------------------------------------------


 


Aku bimbang Ya Rabb, jikaku mengaku akan manisnya zikir, walhal aku masih cintakan dunia.. Bimbang bila aku mengaku ikhlas beramal, walhal aku masih suka penghormatan manusia padaku.. Bimbang bila aku mengaku cintaMu Ya Khalik, walhal aku masih memperturutkan nafsuku.. :'(

Ya Rahman ya Rahim..jgn sesekali kau serahkan diriku pada diriku sendiri, lindungi aku. (#mencariKeredhaanIlahi)

No comments:

Post a Comment