Mesti Baca!!!

Mesti Baca!!!
" Sedarilah posisi dan fungsimu dalam sejarah, dan laksanakanlah tugas suci ini dengan pengertian, keyakinan dan kesabaran. " (Imam Hasan Al-Banna)

Wednesday, March 28, 2012

TA'ARUF CINTA.

TA'ARUF CINTA.


“Cinta, kasih sayang itu semua hak Allah.
Kalau dalam hati ini dah ada rasa cinta,
Makna kata, Allah dah ada dalam hati kita.”
[Tokwan, 2011] 
Quoted dari skrip.

Rasa terpanggil untuk mengulas sesuatu.
Cinta ada dua jenis.

Ya, satu memang datangnya dari Allah.
100 dari bilangan rahmat Allah, satu di bumi. Dan, 99 lagi ada padaNya.
Daripada Abu Hurairah R.A, beliau berkata; maksudnya : 
"Aku pernah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda : "Sesungguhnya Allah memiliki 100 rahmat; satu di antaranya Allah telah turunkan dan dibahagi-bahagikanNya kepada jin, manusia, binatang, dan serangga. Dengan rahmatnya yang satu itu juga para makhluknya saling mencintai dan menyayangi, dan dengan rahmatnya yang satu itu juga haiwan liar mahu menyayangi anaknya. Adapun 99 rahmat lagi, Allah akan berikan pada hari kiamat nanti kepada hamba (pilihan)-Nya." 
[HR. Bukhari dan Muslim]

Kalau jalannya, caranya, pada apa kita cinta, dan segala yang terkait dengan cinta kita, membawa kermukaan Allah, jauh dari syariat Allah, lebih terdahulu dari cinta Allah, itu sesungguhnya bukan dari Allah. 

Tapi, dari hawa nafsu semata-mata. Boleh jadi dari syaitan yang "menghias" cinta kita! 
"Dan di antara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintaiNya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman sangat cinta kepada Allah."
[Al-Baqarah: 265]
"Katakanlah jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri kamu, kelaurga-keluarga kamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatirkan kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasulnya, dan (dari) berjihad di jalanNya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusanNya." 

[At-Taubah: 24]
Berhati-hatilah sebelum jatuh cinta.
Kenalilah cintamu, sebelum jauh mencintai.
Telusurilah cintamu, agar tak tersalah mencintai.

Wallahhua'alam. 

ps: sequence *cinta-dua-gender yang sebenar, refer (30: 21)!

No comments:

Post a Comment